اگر یک روز قصد قدم زدن در شیراز به ویژه مرکز شهر را داشته باشید، مجبورید مدام از پیاده‌روها خارج شده و چند قدمی در گوشه خیابان راه بروید؛ چرا که هر مغازه‌دار به اندازه‌ای که توانسته، مقداری از پیاده‌رو مقابل مغازه‌اش را اشغال کرده و این اقدام به اندازه‌ای رایج شده که گویا کاری قانونی و متعارف است.
کد خبر: ۸۲۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ 29 February 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: این روزها در شهر شیراز باجه عابرنک، فست‌فودها، رستوران‌ها، نمایشگاه‌های اتومبیل، میوه‌فروش‌ها و بسیاری از اصناف دیگر با گذاشتن میز و صندلی، ماشین و یا کالاهای قابل فروش در مقابل واحد تجاری خود، معابر عمومی و پیاده‌روها را اشغال کرده‌اند.

گاهی می‌بینیم که تصرف پیاده‌رو توسط یک مغازه‌دار یا دست‌فروش تا سال‌ها ادامه دارد و بدون حتی یک متر عقب‌‌نشینی، با خیال راحت به کسب و کار خود می‌پردازد.

طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها، «تمام خیابان‌ها، پیاده‌روها و معابر عمومی شهر متعلق به مردم بوده و هرگونه ایجاد سدمعبر یا نصب دکه یا هرچیزی که باعث اخلال در رفت و آمد شود، خلاف قانون است». این قانون نیز مانند بسیاری از قوانین دیگر یا گوشه‌ای خاک می‌خورد و یا فقط برای ضعیفان، اعمال می شود. گاه در فضای مجازی، تصاویری از درگیری ماموران سد معبر با دستفروشی خرده‌پا منتشر می‌شود که احساسات را بر می‌انگیزد؛ اما از برخورد این ماموران با برخی صاحبان مغازه‌ که سال‌ها قسمتی از پیاده‌رو را در اختیار دارند، خبری منتشر نمی‌شود.

 

در گفت‌و‌گویی که محمدتقی تذروی عضو شورای اسلامی شهر شیراز با خبرنگار فارس داشت، پدیده «پیاده‌رو فروشی» در شیراز را رد کرد و گفت: شهرداری شیراز به هیچ عنوان این اقدام را انجام نمی‌دهد و با هر فردی که چنین خلافی مرتکب شود، برخورد می‌کند.

 

وی افزود: اجاره پیاده‌رو تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که یک مغازه عقب‌نشینی داشته باشد و درخواست اجاره پیاده‌روی مقابل خود را ارائه بدهد که در این صورت اگر همسایگان شکایتی نداشته باشند، شهرداری قسمتی از پیاده‌رو را که معبر عمومی نباشد، به این مغازه اجاره می‌دهد.

تذروی ادامه داد: نمونه‌هایی از اجاره پیاده‌رو در خیابان‌های سرباز و جام‌جم وجود دارد که معبر عمومی نیستند و همسایگان اطراف این واحدهای تجاری نیز شکایتی ندارند.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه فروش و یا اجاره معابر عمومی غیرقانونی است، تاکید کرد: اصلا پیاده‌رو فروشی یعنی چه؟ معابر عمومی متعلق به مردم است و شهرداری به هیچ عنوان اجازه چنین کاری ندارد و تاکنون این اقدام را انجام نداده است.

محمد حسن‌پور با بیان اینکه واحد سد معبر شهرداری شیراز عملکرد خوبی در این زمینه داشته است، اظهار کرد: واحد‌های تجاری و مغازه‌دارهایی نیز معابر را مسدود می‌کنند که تعدادشان بسیار زیاد است و تلاش داریم که با این افراد برخورد کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز با اشاره به اینکه واحد سد معبر شهرداری در یک سال گذشته 90 درصد از موانع ایجاد شده توسط کاسبان را در سطح شهر برطرف کرده است، گفت: وانت‌ بارهایی که در سطح شهر میوه و لباس می فروختند، جمع‌آوری شده‌اند و تنها از پلیس‌راه فسا تا خروجی سپیدان به ندرت شاهد حضور آنها هستیم.

 

عضو شورای شهر شیراز و معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری در حالی «پیاده‌رو فروشی» را انکار می‌کنند که برخی دستفروشان و صاحبان نمایشگاه‌های اتومبیل، این ادعا را رد کرده و حتی سخن از مالکیت سرقفلی قسمتی از خیابان یا پیاده‌رو را به میان می‌آورند!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار